[column] Aura farming: de nieuwe hype waar niemand om vroeg (maar iedereen over praat)

[column] Aura farming: de nieuwe hype waar niemand om vroeg (maar iedereen over praat)
  • Algemeen
  • 22 jul 2025 @ 07:53
  • Link
  • Peter de Boer
    Peter de Boer

    Branding expert
    Irresistible branding
  • Geen tag

Laatst zat ik in een hip koffietentje in Amsterdam, je kent ze wel, waar een flat white meer kost dan een half pond kaas, en ik ving een gesprek op: ‘Ja, ik doe tegenwoordig aan aura farming. Is beter voor m’n brand alignment.’ Even dacht ik dat ik een nieuwe vorm van tuinieren had gemist. Maar nee, aura farming is de nieuwste trend in marketingland.

Wat is aura farming?

Heel simpel: je cultiveert geen gewassen, maar energievelden. Je oogst vibes. Want in 2025 wil niemand meer een merk met alleen een USP; we willen een merk dat onze chakras synchroniseert met een conversieratio van minimaal 12%.

Hoe werkt het?

  1. Je huurt een 'Aura Growth Specialist' in (tarief: € 250 per uur exclusief wierrook).
  2. Je plaatst je merk in een 'energetisch vruchtbare omgeving' (oftewel een yogastudio met een goed Instagram-filter).
  3. Je laat je socialmediamanager met kristallen gooien tot de engagement zich energetisch verdubbelt.

De resultaten?

– CTRs die zó hoog zijn dat Google Ads ze verdenkt van bovennatuurlijke inmenging.
– Een customer journey die voelt als een ayahuasca-trip: verwarrend, maar je komt er wel gelouterd uit.
– En natuurlijk: klanten die je niet alleen volgen, maar je auraal aanbidden.

De volgende stap?

Er wordt al gewerkt aan micro-aura farming: nano-vibes voor nichemarkten. Stel je voor: een webwinkel die alleen levert aan mensen met een turquoise aura en een lichte voorkeur voor minimalistische keramiek. De nieuwsbrief wordt bezorgd via telepathie, de klantenservice antwoordt alleen via klankschalen.

En voor de echte visionairen is er B2B aura farming: jouw merkenergie rechtstreeks uitwisselen met die van je leverancier. Contracten? Overbodig. Je voelt gewoon wanneer het goed zit.

Waarom werkt het?

Omdat we anno nu niet meer zoeken naar producten, maar naar zingeving. We willen geen gewone koffie, we willen kosmische koffie. Geen gewone sneakers, maar schoenen die onze aura een half tintje fuchsia geven.

Dus, marketeers van Nederland: pak je energiestokjes, zet die edelstenen in je contentkalender en begin met aura farming. Want de toekomst is niet groen, niet digitaal, maar lichtgevend lavendel met een vleugje citroen.

En onthoud: als iemand je vraagt naar je ROI, zeg je gewoon:

'ROI? Bedoel je Radiance of Influence?'

Namasté, maar dan met KPIs.

 

Peter de Boer is zowel gefascineerd door merken die trouwe fans weten te creëren als het ongekende realisme van de Vlaamse primitieven. Peter schreef deze column op persoonlijke titel.

Peter de Boer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken